måndag 14 maj 2012

Mandelbröd


Här kommer receptet på brödet, som alltså passar mycket bra både till frukost, lunch, mellis och kvällis. Ger ca 10 bröd, beroende på storlek och form.

3 dl (eller 200g) mandel
1 dl sesamfrö
0,5 dl linfrö
4 msk husk
2 tsk bakpulver
2 tsk salt (jag använde "Rock & Sea Salt", superdupergott!)
2 ägg + 2 vitor
1 msk smält kokosfett (detta går naturligtvis att utesluta om man är "fetträdd", men jag gillar att ha det i för jag inbillar mig att det ger en lite frasigare konsistens. Alltid när jag bakar utan fett blir det för "äggigt").
250 g keso

Mixa allt i mixer. Låt sedan stå i 10 min och svälla. Jag formade små bullar och plattade ut dem lite grann och sen på med lite solrosfrön och pumpakärnor. Sen in i ugnen i ca 12-15 min på 200 grader (i mitt fall med varmluftsugn på 170 grader istället).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar